බුද්ධ ධර්මය සහ බුද්ධාගම පටලවාගෙන සිටින අයට…

බොහෝදෙනා සිතන්නේ බුද්ධ ධර්මය නමින් හදුන්වන්නෙත්, බුද්ධාගම කියා හඳුන්වන්නේත් එකක් ලෙසය. නමුත්, අවාසනාවකට මෙන් මෙය එකක් නොවේ. අද බොහෝදෙනා ධර්මයේ නාමයෙන් නොමග යන්නේ මෙම භයානක පටලැවිල්ල නිසාය..

ධර්මයෙහි සහ ආගමෙහි ඇති වෙනස මින් පෙර මා විසින් විශ්ලේෂණය කර ඇත. (කරුණාකර එම ලිපිය කියවන්න). එම විශ්ලේෂණය නැවත සදහන්කිරීමට මට සිතක් නැත. බමුත් එම විෂයෙහි ලා, බුද්ධාගම සහ බුද්ධ ධර්මය ගැන යමක සදහන් කිරීම වටී යැයි මට සිතේ.

බුද්ධ ධර්මය යනු බුදුන් වහන්සේ විසින් තේරුම කරන්නට යෙදුනු සංස්කාරයන්ගේ ස්වභාවයි. ධර්මය අවබෝධ කිරීමට වෙහෙසෙමින් එම මාර්ගයේ ගමන කරන අයෙකුට බුදං වහන්සේ පෙනෙන්නේ දයාවත් පියෙකු, ආදරණීය ගුරුවරයෙකු ලෙසය. ධර්මය පිලිබඳ අධ්‍යයනයෙන් සංස්කාරයන් පිළිබඳ අවබෝධය කෙමෙන් පුද්ගලයෙකු වෙත ලැබේ. එයින් ලෝකය “හේතු-පළ” වශයෙන් සම්බන්ධවී ක්‍රියා කරන ආකාරයත් එම ක්‍රියාකාරිත්වය තුල සත්වයන්ගේ පැවැත්මත් පිළිබඳවත් අතැඹුලක් ලෙස අවබෝධ වේ. එතනිනුත් නොනැවතී එම අවබෝධය මත පදනම්ව සන්ස්කාරයන්ට බලපෑම් කිරීමේ හැකියාවත්, (මාර්ග ඵල) සංස්කාරයන් පාලනය කිරීමේ හැකියාවත් ( ධ්‍යාන), අවසනදී ස්වකීය සංස්කාරයන් නැවත දැමීමේ හැකියාවත්  (නිවන) ලබාගැනීමට පුද්ගලයෙකුට හැකිවේ.

මෙම සම්පුර්ණ ක්‍රියාවලිය තුලම පුද්ගලයා දියුණු කරගන්නේ ස්වකීය ඥානයයි. බුදුන් වහන්සේගේ කාර්යය භාරය වනුයේ නිවැරදි මග පෙන්වීමයි. සංඝයාවහන්සේ ගේ වගකීම මගපෙන්විමයි. (චතුර් ආර්යය ධර්මය හැර වෙනත් දෙයක් දේශනා නොකරන ලෙසට බුදුන් වහන්සේ දුන් අවවාදය බොහෝ දෙනා ස්වකීය වාසියට වලදමා තිබෙන බවක් පෙනේ.)

බුද්ධ ධර්මය එසේ නම, බුද්ධ ආගම යනු කීම?

මාගේ පුද්ගලික අවබෝධයට අනුව (ම වැරදි වීමට බොහෝ ඉඩකඩ ඇත, මේ පිළිබඳව දන්නා පින් ඇත්තෝ මාව නිවැරදි කරත්වා…!) අද බොහෝ දෙනා පුරුදු පුහුණු කරන්නේ බුද්ධගමයි.  “පෝයට” පන්සල් යාම, “සුභ” කටයුතු වලට පෙර “බෝධි පූජා” තැබීම, “ස්වාමින් වහන්සේ ලවා” “නැකත්” සාදව ගැනීම, “ශාන්ති කර්ම” කිරීම මේ ආදී බොහෝ දේ චතුර් ආර්යය සත්‍යය තුඅල දේශනා නොවේ. “දුක” නැති කිරීමට කල යුතු දෙය ලෙස බුදුන් වහන්සේ අනුමත කලේ බෝධි පූජාව නොවන බව මත කරනු කැමැත්තෙමි.

අද බොහෝ දෙනා පුරුදු පුහුණු කරන බුද්ධාගමට අනිත් ආගම වලට ඇති ලක්ෂණ සියල්ලම පාහේ ඇත. බුද්ධ වන්දනාව අද සිදු කරන්නේ නව අරහාදී බුදුගුණ පිලිබඳ අවබෝධයෙන් නොවේ, එක්කෝ පරම්පරාවෙන් එන බැවිනි, නැතිනම්, අනුන් කරන බැවිනි. මේවා ආගමික ලක්ෂණ හැර වෙන කිසිවක් නොවේ. අද බෞද්ධයා 95% පමණ කරන්නේ වන්දනවයි. පුහුණු කිරීම සිදු කරන්නේ 5%. මේ ආගමයි. ධර්මය නම අවබෝධ කල යුත්තකි, පුහුණු කල යුත්තකි. ධර්මය තුල පවතින විමසීම (ඒහි පස්සිකෝ ගුණය) බුද්ධාගමේ නැත. ඇත්තේ ඔහේ බුදු පිළිම වලට වන්දාගන යාම පමණි. ධර්මය දැකීමක් නැත, එනිසාම බුදුන් දැකියනොහැක. දැක්ක හැක්කේ ගල පිළිම සහ බෝල පිළිම පමණි.

අද බෞද්ධයන් “භාර හාර වීම”, “වෙලාවල් බැලීම”,”ශුභ-අශුභ” ලකුණු බැලීම, තව බොහෝදේ කරති. දේව වන්දනාව කරති, දේවාල ගන්නේ බදගාති. ඇතැම් චීවර ධාරීන් මෙයට අනුබලද දෙති. බුදුන් වහන්සේ අපට ධර්මය දේශනා කලේ දේව රුප ලෙස සලකාගන්නා මිනිස්/තිරිසන් රුප ඉදිරියේ බද ගෑමට නොවේ. දෙපයින් නැගී සිටීමටයි. මේ සියල්ල පසුකාලීනව ඇතැම් අය අපගේම විනාශයතකා ව්‍යාප්ත කරන ලද “බුද්ධාගමයි”

 

බුදුන් වහන්සේගේ සැබෑ ශ්‍රාවකයින් තව බොහෝ කලක් සුළුවෙන් හෝ වාසය කරනු ඇත. එම ශ්‍රේෂ්ටයින් පිරිසිදු බුදු දහම හැකිතාක් කල ඉදිරියට ගෙනයනු ඇත. අප විසින් කල යුත්තේ චතුරාර්ය සත්‍ය ධර්ම අවබෝධයි. එසේකරන්නා බුද්ධ ධර්මයත් එය වසාගෙන සිටින බුද්ධාගමත් හංසයන් කිරෙන් දිය වෙන්කරගන්නක් මෙන් වෙන්ව දකිනු ඇත. නිසි මග යනු ඇත. සිය සසර මග කෙලවර අමා මහා නිවන් සැප නොබෝ කලකින්ම අවබෝධ කරගන්නවා ඇත.

ඔබ සැමට තෙරුවන් සරණයි.

 

~~~~~~~~~~~~~~~

නිසල ආලෝක බණ්ඩාර.

Advertisements

About nisalatp

Read me out and find it out!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: